השלבים וכללים לבניית מצבה

לאחר שבוצעה הקבורה בבית העלמין וחולפים להם ימי האבל, מתכנסים לעניין בניית המצבה . יש כמה דברים שחשוב לתת בהם עניין:

שלב הראשון הוא בחירת סוג האבן, שיש, גרניט ועוד: מצבות עשויות ממגוון חומרים, כולל אבן חברון ואבנים נוספות, שיש טבעי שלרוב מגיע מטורקיה (שיש טורקי), גרניט שחור, אדום ואפור (סארדו). מומלץ לבחור מהחומרים שעמידים יותר לפגעי מזג אוויר ולתנאי האקלים הארץ ישראלי. 

השלב השני הוא קביעת הגודל והצורה: גודל המצבה וצורתה משתנים בהתאם לטעמים האישיים של מזמיני המצבה ולהוראות בית הקברות הספציפי, שכן תקנות בתי העלמין אינן זהות.

השלב השלישי הוא תכנון הכיתוב על גבי המצבה: יש לבחור מה לכתוב על המצבה. זה לרוב כולל את שמות הנפטרים, תאריכי הלידה והפטירה, ואולי ציטוט או ברכה.

השלב הרביעי בחירת עיצוב הסופי: יש להחליט האם להוסיף דימויים, סמלים או תמונות על המצבה.

השלב החמישי ולפני אחרון הוא הזמנת המצבה: לאחר שהחלטת על כל הפרטים, אתה יכול להזמין את המצבה מחברת מצבות או האמן שמתמחה בעבודת אבן ושליווה אותך בתהליך בחירת החומרים לבניין המצבה, העיצוב ובחירת נוסח לכיתוב על גבי המצבה. מומלץ להעלות את כל הפרטים על הכתב בין אם זה בחוזה חתום מולו ובין אם על גבי הזמנת העבודה. הדגשים בחוזה יהיו מפרט החומרים ממנה בנויה המצבה, נוסח הכיתוב עליה, לוח זמנים שבו מובטח שמצבה מוכנה ליום גילוי המצבה, המחיר ותנאי התשלום.

השלב האחרון הוא התקנת המצבה: המצבה מותקנת על חלקת הקבר לאחר שהמצבה מוכנה. חשוב לציין שעל בונה המצבה לתכנן את התקנתה בבית הקברות, כשלעיתים נדרש מנוף המניח אותה על גבי תשתית הקבר או בסמיכות לו וזאת בהתאם למיקום החלקה ומשקלה בעיקר. התקנת המצבה בבית העלמין לרוב כוללה בשירות של הקמת המצבה.

יש לזכור שההליך כולו אישי ואינטימי, וחשוב ללכת לפי הקצב שנראה לכם הכי נכון שכן הקמת מצבה היא תהליך מסובך שדורש תכנון מוקדם וביצוע מדויק. 

מכאן נמשיך לתחנות בהן בונה המצבה עובר:

הנה מספר שלבים עיקריים שבונה המצבה עובר בכל הקמת מצבה:
תכנון ועיצוב: 

בשלב זה כשכל הנתונים לפניו בונה המצבה מתחיל בתכנון בניית המצבה, כולל גודלה, צורתה וחומרים ממנה בנויה. על הבונה נדרש לבחון את הדרישות המשפטיות ותקנות בית עלמין הספציפי, כמו גם לקחת בחשבון הנחיות של המשפחה ומנהגי הקהילה שבה מתגורר הנפטר.

חיתוך האבן: 

אחרי סיום תכנית העיצובית ושם בונה המצבה את המידות המדויקות, ומכאן יש לחתוך את האבן שנבחרה ולעצב.

בניית הבסיס עליו מותקנת המצבה: 

השלב הבא הוא בניית בסיס המצבה. יש לסדר את האבן על בסיס מתאים ולוודא שהיא מוצבת במיקום הנכון.

הקמת המצבה: 

עם הבסיס מוכן, המצבה ולהתחיל לבנות המצבה באופן שלבי ומדויק. נדרש דיוק במדידות ובהקמה כדי להבטיח שהמצבה תהיה יציבה.

חיבור כיתוב: כשהמצבה מוכנה, ניתן לחבר כיתוב עליה. זה יכול לכלול את שמו והפרטים החיוניים של הנפטר, כמו גם משפטים נוספים שקשורים לחייו ומורשתו של המנוח. הכיתוב נעשה בחריטה, הברגת אותיות, סיתות באבן, הכל לפי העיצוב שנבחר.

הקמת סביבה: 

לאחר שהמצבה עצמה מוכנה, ניתן להתחיל בהקמת הסביבה שמקיפה אותה. זה יכול לכלול בניית מעגל או חורשה, נטיעת צמחים או עצים, הצבת אבנים נוספות או אביזרים אחרים.

הסרת פסולת: בסיום ההקמה יש לפנות את על הפסולת והכלים שנעשה בהם שימוש בתהליך הקמת המצבה. 

יש לוודא שהסביבה יפה ונקיה, ושהמצבה מוכנה להיות מקום שקט ומקודש.

כל שלב בהקמת המצבה מחייב תשתיות וידע מקצועי. חשוב לעבוד יחד עם בעלי מקצוע מיומנים, כמו אבן-חרשית, קישוטן ואדריכל, על מנת להבטיח שהתהליך יתבצע באופן יעיל ומוצלח.

כאשר בוחרים מצבה, יש מספר דברים שחשוב לשקול:

1. ייצוג הנפטר: המצבה היא סמל לחיים של האדם שהלך לעולמו. האם המצבה מייצגת באופן מתאים את האדם שהיה? מצבה יכולה להכיל דימויים, סמלים, וכיתובים שמייצגים את האישיות והערכים של הנפטר.

2. איכות החומרים: חשוב שהמצבה תהיה עשויה מחומרים איכותיים שיחזיקו מעמד לאורך זמן. גרניט, לדוגמה, הוא חומר עמיד לאורך זמן.

3. התאמה לבית הקברות: לכל בית קברות הוראות משלו לגבי מה מותר ומה אסור בנוגע למצבות. יש לבדוק את הוראות בית הקברות לפני שאתה מתכנן מצבה ומבצע הזמנה.

4. תקציב: מצבות יכולות להיות יקרות, וחשוב להקים מצבה שמתאימה לתקציב שלך. עם זאת, אל תשקיע יותר מדי על מנת להשיג מצבה מפוארת. המטרה היא לכבד את הנפטר, לא להפוך את זה לתחרות.

5. זמן: תהליך הייצור של מצבה יכול לקחת זמן, כך שחשוב לתכנן מראש. אם המצבה נדרשת לטקס גילוי מצבה, תהליך ההזמנה צריך להתחיל מוקדם

6. החלטות בני המשפחה: האם כל משפחת הנפטר משתתפת בהחלטה, האם יש דעות שונות לגבי עיצוב המצבה, הכיתובים, וכו'. על מנת להמנע מחיכוכים ועגמת נפש מומלץ להתייעץ מראש ובמהלך התהליך עם כל המעורבים ולהגיע להסכמות.

7. כיתוב המצבה: באופן טבעי, הכיתוב על המצבה הוא חלק חשוב ביותר. האם אתה רוצה לכלול את שמות המשפחה, תאריכי הלידה והפטירה, ציטוטים או ברכות מיוחדות? האם אתה רוצה להכיל סמלים מיוחדים או דימויים שמייצגים את הנפטר?

8. לבחור באמן מצבות או בחברת מצבות: ישנם אמנים רבים שעובדים עם אבן ויוכלו ליצור מצבה מותאמת אישית, וישנן חברות מקצועיות שמתמחות בייצור מצבות. כדאי לחקור את האפשרויות ולבחור את האפשרות שהכי מתאימה לך.

לסיכום, בחירת מצבה היא תהליך שמשלב גורמים ואלמנטים ומומלץ לקחת את הזמן שצריך, לבחור מצבה שתייצג בכבוד את האדם שאתה מנציח ולקבוע תקציב שאינו מעל הפופיק.



אם אתם זקוקים למצבות איכותיות במחירים הוגנים אני ממליץ לכם לחפש באתרים הבאים:

אתר אינדקס מצבות הישראלי, אתר מצבות ברקת, אתר מצבות מצדה, אתר מצבות קיר, אתר מצבות רעננה, אתר מצבות פתח תקווה, אתר מצבות אשקלון והדרום, אתר מצבות מודיעין, אתר מצבות אריאל, אתר קטלוג מצבות


תוכן העניינים באתר מצבות המשפצים המובילים בארץ בשיפוץ וחידוש מצבות

| שיפוץ וחידוש מצבות ישנות ופגומות | תיקון וחידוש כיתוב למצבה | החלפת בית נר כדים ואביזרים למצבה | מחירון חידוש מצבות | קודם בונים בסוף משלמים | הצעות מחיר | אזורי השירות שלנו | לזקוקים למצבות חדשות מומלץ לקרוא כאן |

| מצבות המשפצים |